Berk Flexibele Kinderopvang

Pedagogische visie

Berk Flexibele kinderopvang - Ruimtelijke benadering.jpg

Pedagogische visie

Er wordt gewerkt met een pedagogisch beleidsplan gebaseerd op een beleidsplan van Radius Nederland. We zullen hierbij de belangrijkste informatie weergeven, zodat u weet wat onze werkwijze is. Het beleid is geïnspireerd op gehaald bij verschillende vooruitstrevende pedagogen en filosofen zoals: Janusz Korczak, Emmi Pickler en Aletha Solter.

In de opvang bieden we kinderen in een huiselijke sfeer: ruimte en respect in een positieve sfeer en als individu waardoor zij zich vanuit een geborgen en veilige omgeving in hun eigen tempo kunnen ontwikkelen. 

Het kindvolgend werken is gebaseerd op vier pijlers:

  • Respect

  • Ruimte

  • Individu

  • Positief

 
Berk Flexibele kinderopvang - Respectvolle benadering2.jpg


Respectvolle benadering

De kinderopvang benadert kinderen, ouders en medewerkers en relaties respectvol vanuit de belevingswereld van degene die benaderd wordt. Met betrekking tot de kinderen betekent dat men oog heeft voor de eigenheid en individualiteit van het kind. Naast individueel contact wordt het kind begeleid in de omgang met de volwassene en de andere kinderen. Dit wordt genoemd; het actief volgend begeleiden in dialoog. We leren kinderen zelf te leren. We hebben oog voor detail, respect voor elkaar, de dingen om ons heen en voor de natuur.

Ruimtelijke benadering
(in fysieke en psychische zin)

Er wordt uit gegaan van het feit dat iedereen (kind en volwassene) door de ruimte om zich heen, zich kan ontwikkelen. Daarom trachten we verschillende plekken, waar diverse activiteiten gedaan kunnen worden te bieden. Wij geven de kinderen de mogelijkheid zich breed te ontwikkelen. We zorgen voor ruimte, voor creatieve experimenten en het opdoen van nieuwe ervaringen. Nieuwe ervaringen die aansluiten bij de ontwikkeling van het kind.

Berk Flexibele kinderopvang - Individuele benadering.jpg

Individuele benadering

Ieder mens is uniek. We luisteren echt naar elkaar, we nemen elkaar serieus en we gaan in op een vraag. De kinderen hebben de mogelijkheid vaardigheden te ontwikkelen en ervaringen op te doen die aansluiten bij hun eigen belangstelling.

Berk Flexibele kinderopvang - positieve benadering.jpg

Positieve benadering

Een positief zelfbeeld is de basis van de hele ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om de signalen op te merken: wat vraagt een kind; en hoe wordt er omgegaan met deze vraag van het kind. Aan zowel de kinderen als aan elkaar wordt veiligheid, vertrouwen en ruimte geboden. Hierdoor krijgen de kinderen de mogelijkheid, en worden ze gestimuleerd, te groeien naar zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Tevens leren de kinderen hiermee respect te hebben voor elkaar, de omgeving en zichzelf. We wijzen zo min mogelijk op wat niet kan of mag, maar op de alternatieven die wel mogelijk zijn.

 

Dagritme

Omdat ik ook flexibele opvang bied, zie ik niet alle op te vangen kinderen even vaak. Daarom is het naast de pijlers van mijn pedagogische visie erg belangrijk om in te spelen op het dagelijkse ritme van de kinderen. Om dit dagritme te leren kennen en er rekening mee te houden is de intake bij de inschrijving erg belangrijk. Door extra opvang zijn kinderen toch al wat uit hun ritme, zeker de eerste keren dat ze komen. Door ze wel zoveel mogelijk hun vertrouwde dagritme te bieden, herkrijgen ze sneller hun gevoel van veiligheid en vertrouwdheid. De kinderen die elke week op de opvang komen, zullen al heel snel het gezamenlijke ritme van de groep oppikken.

De mogelijkheid om je eigen ritme te volgen is zeker voor baby’s belangrijk. Naarmate de kinderen ouder zijn bij hun komst is het makkelijker voor ze om aan het bestaande dagritme deel te nemen.

Het (volledige) pedagogisch beleidsplan 2024 kunt u hier downloaden.

Pedagogisch Beleidsplan